In de wet staat dat een werkgever een werknemer alleen aansprakelijk kan
stellen voor door de werknemer veroorzaakte schade als er sprake is van
opzet of bewuste roekeloosheid. En dan nog alleen als schriftelijk is
overeengekomen dat de werknemer aansprakelijk is en de werknemer voor de
schade verzekerd is.
Bekeuringen die de werkgever binnenkrijgt omdat werknemers te hard
rijden in een auto van de zaak, moeten ook als aan de werkgever toegebrachte
schade worden gezien. Ook die boetes kunnen dus alleen aan de werknemer
worden doorberekend als ze het gevolg zijn van opzet of bewuste
roekeloosheid, zo oordeelde het Gerechtshof in Den Haag in 2006 in een zaak
die de Abvakabo en een werknemer hadden aangespannen tegen postbedrijf TNT.
Volgens het hof rij je in het verkeer gemakkelijk even iets te hard. Ook kan
de verkeerssituatie vereisen dat je korte tijd iets te hard rijdt. Bij een
overschrijding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur zal er
daarom volgens het hof over het algemeen geen sprake zijn van opzet of
bewuste roekeloosheid. Boetes voor kleine snelheidsovertredingen mogen van
het hof dan ook niet aan de werknemer worden doorberekend.
Rijdt de werknemer meer dan tien kilometer per uur te hard dan is het
een ander verhaal. Dan draait de werknemer zelf voor de boete op. Wat op
zich gek is als je kijkt naar de letter van de wet: als werknemer kun je je
niet verzekeren tegen verkeersovertredingen.
TNT is het niet met de uitspraak van het hof eens. Het bedrijf vindt niet dat
de werkgever ervoor moet opdraaien als de werknemer zich niet aan de
verkeersregels houdt. Het bedrijf heeft dan ook cassatie ingesteld bij de
Hoge Raad. Die doet op 13 juni uitspraak.
Als de uitspraak overeind blijft, kan dit werkgevers wel eens veel geld
gaan kosten.
In deze zaak gaat het nog alleen om snelheidsovertredingen, maar de uitspraak
is gemakkelijk door te trekken naar andere bekeuringen. Hoe zit het dan
bijvoorbeeld met parkeerbonnen of boetes voor bellen in de auto?
Als je je auto van de zaak op de stoep parkeert is, valt dit waarschijnlijk
onder opzet of bewuste roekeloosheid. Maar wat als je doordat een afspraak
is uitgelopen te laat terug bent bij de parkeermeter?
Voor bellen hetzelfde verhaal: stel je zit in de auto en een
belangrijke klant belt op. Je hebt je headset even niet bij de hand. Lullig
als je net dan een bekeuring krijgt, maar feit blijft dat je je niet aan de
verkeersregels hebt gehouden.
De uitspraak van het hof heeft ook nog geen betrekking op bekeuringen die
werknemers krijgen die onder werktijd met hun eigen auto op pad zijn. Wat,
als hij stand houdt, tot ongelijkheid tussen leaserijders en
niet-leaserijders leidt en kan worden aangevochten.
Fijn hoor, als de werkgever je bekeuringen betaalt, maar of dit terecht
is? Een bekeuring omdat je je niet aan de verkeersregels hebt gehouden, is
iets anders dan per ongeluk tegen een paaltje rijden. Als een werknemer de
verkeersregels overtreedt , zou de werkgever daar toch niet voor hoeven
opdraaien.
Dat werkgevers in bepaalde sectoren, denk aan het wegvervoer, misschien toch
de eerste paar kleine snelheidsovertredingen voor hun rekening nemen, zou
een uiting zijn van goed werkgeverschap. Hier zouden echter op cao-niveau
afspraken over kunnen worden gemaakt. De andere werknemers betalen hun
bekeuringen maar lekker zelf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl